Url Kısal ,Link Kısalt Şifrele ! KütüpHane.Net Türkiye'nin Bilgi Merkezi !

SEARCH

BLOG SEARCH / BLOGDA ARA

29 Haziran 2010 Salı

TARİHİ ESERLER KORUMA ADI ALTINDA ÇÜRÜMEYE TERK EDİLMEMELİ.

DEFİNE--DEFİNECİLİK-DEFİNE İŞARETLERİ-DEFİNE İŞARET ÇÖZÜMLERİ-DEFİNE HARİTALARI-HAZİNELER-DEDEKTÖR-DEFİNE ARAMA ÇUBUKLARI YAPIMI-GPR-ALTIN-GÜMÜŞ-ELMAS-TILSIM-GİZEMLER-GÖMÜ-SİKKE-CİN-EŞKİYA BELGELERİ-MEZAR TÜRLERİ-HÖYÜK-TÜMÜLÜS-KAYA MEZARI-MEDENİYETLER-EFSANELER-DESTANLAR-BÜYÜ VE BÜYÜCÜLÜK-KEHANET-ÜNLÜ EŞKİYALAR-ARKEOLOJİ-TARİHTE PARA-TAKILAR-DOĞAL TAŞLAR-DARPHANE-MÜZELER HAKKINDA BİLGİLER-DİNİMİZ İSLAM-DEFİNE HABERLERİ-TÜRK DÜNYASI-MİTOLOJİ-HEYKEL-ANTİK MISIR-ANTİKA NÜMİZMATİK-TÜRKİYEDE ARKEOLOJİ-ANTİK BÖLGELER-ANTİK KENTLER-TARİH VE TARİHİN YARARLANDIĞI BİLİMLER-HORASAN-ÖLÇÜ VE AĞIRLIK BİRİMLERİ-ÖLÇME ALETLERİ-TARİHİ TİCARET YOLLARI-EBCED HESABI-İŞARET ÇÖZÜMLERİ-DEFİNE ARAMA YOLLARI-GİZEMLİ DEFİNERİ BULMA-HORASAN ÇÖZME-KAYA MEZARLARI- MEZAR-ROMA SİKKE-BİZANS SİKKE-GREEK SİKKE-TARİHİ ANTİK SİKKE VE PARALAR-ARKEOLOJİ VE DEFİNECİLİK ÜZERİNE HER TÜRLÜ BİLGİ DEFİNE SIRLARINDA

TARİHİ ESERLER KORUMA ADI ALTINDA ÇÜRÜMEYE  TERK EDİLMEMELİ.

Tabiat ve kültür varlıkları ile ilgili olarak koruma ilk kez 1906 yılında "Asarı Antika Nizamname." Adı altında çıkarılmış ve bu nizamname 25.04.1993 Yılında çıkarılan 1710 sayılı yasanın çıkışına kadar yürürlükte kalmıştır. Son olarak bu yasa 23.07.1998 Yıl ve 2563 sayılı kanunla değiştirilmiştir.

Tarihi yapılar 3 Kategoride koruma altına alınmıştır.

1. Derece olanlar: İçinde ve dışında aynen korunması gereken yapılar.

2. Derece olanlar: Asıl hüviyetini muhafaza ile birlikte ufak tefek değişiklikler yapılabilen yapılar.

3. Derece olanlar: Tarihi yapı hüviyetinde Anıtlar kurulunun kabul edebileceği bir takım değişiklikler yapılabilen yapılar.

Anıtlar Yüksek Kurulu, korunması gereken tabii ve kültür varlıkların restorasyon veya yeniden imarıyla ilgili karar verecek tek mercidir.

Ancak, bütün bunlara rağmen günümüzde bir çok tarihi eser bakımsızlıktan yıkılmak üzere. Sadece şanslı olan birkaçı restore edilmiş durumda. Bunlara tarihi evlerde dahil. Tarihi evler özel mülk olduğu için, bakımlarından sahipleri sorumlu tutuluyor. Bu evlerde oturanlar ise restorasyonun çok masraflı olduğunu, maddi güçlerinin buna yetmediğini belirtmekteler.

Bakımsızlıktan yıkılmak üzere olan tarihi evlere, 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 12. Maddesine göre “Özel hukuka tabi gerçek ve tüzel kişilerin mülkiyetinde bulunan korunması gereken kültür ve tabiat varlıklarının korunması bakımı ve onarımı için Kültür ve Turizm Bakanlığınca ayni, nakdi ve teknik yardım yapılır ve kredi verilir.” Hükmüne rağmen ne devlet yeterli ödenek ayırıyor, nede Türkiye Tarihi Evleri Koruma Derneği sahip çıkabiliyor. Restorasyon için yeterli parayı bulamayan ev sahipleri ise yıkılmaya yüz tutmuş evlerinde yardım bekliyor.

Maddi gücü iyi olmayan ev sahipleri paraları olsa bile binalarını yeniden onarmak için uzun süren prosedürle uğraşmak zorunda. Bunun için, evini restore etmek isteyen kişi öncelikle Anıtlar Yüksek Kuruluna başvurarak geniş çapta bir restorasyon planı hazırlatması gerekiyor.

Bütün bunlar, karşımıza bakımsızlıktan yıkılmak üzere olan ve kimsesizlerin barınağı haline gelen tarihi binaların ortaya çıkmasına sebep olmaktadır.

Aksaklıkların giderilmesi için, öncelikle kaynak sorununun halledilmesi lazımdır. Bunun için, başta UNESKO olmak üzere uluslararası kuruluşlardan yardım alınması için gerekli çalışmalar yapılmalıdır. Ayrıca, yurtiçinde Kültür Bakanlığınca oluşturulan “Korunması Gerekli Taşınmaz Varlıkların Onarıma Katkı Fonu.” nun devlet tarafından çeşitli kaynaklar aktarılarak güçlendirilmesi lazımdır.

Bu konuda başta bürokrasinin azaltılması için yerel idarelere büyük görevler düşmektedir. Bunun için Kültür Bakanlığının yetki ve sorumluluğunu azaltmalı, denetimi kendinde kalmak şartıyla bu yetki ve sorumluluklarını yerel idarelere devretmelidir. Belediyelerinde bu çalışmaları bakanlıklarla, sivil toplum kuruluşlarıyla, uluslararası örgütlerle, ve akademisyenlerle ortak çalışarak yürütmesi gerekmektedir.

Ayrıca 360 Sayılı İl Özel İdaresi Yasası ve 1580 Sayılı Belediye Yasasında korumacılığı özendirici ve destekleyici hükümler ihtiva eden değişikliklerin biran önce çıkarılması gereklidir. Yerel Yönetimler Yasa tasarısıyla birlikte yerel yönetimlerin yetki ve sorumluluğunun arttırılmasının yanında kaynak imkanı da sağlayacak düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.

Söz Belediyelerden açılmışken Belediyelerin sokaklara verdikleri isimlere değinmek istiyorum. Son zamanlarda her sokağa isim verildiğini görmekteyiz. Verilen bu isimler alfabetik sıraya göre verilmediğinden adres aranmasında karışıklıkların ve sorunların yaşamasına neden olmaktadır. Yurt dışında ise, sokaklara numara verilmesi yaygındır ve sağlıklıdır. Bizde de karışıklığı önlemek için sokaklara sıralı bir şekilde numara verilmesi gereği vardır.

Ülkemize yararları olmuş kişilerin adlarını yaşatmak için bu kişilerin isimlerini sokaklara vermek yerine caddelere, meydanlara ve parklara verilmesi yerinde olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Konya'nın teklif sistemi Konya Temizlik Şirketleri ingilizce öğrenmenin en kolay yolu Konya halı yıkama Konya organize halı yıkama Dış cephe cam temizliği Konya,Ankara,Antalya Nerede Nasıl ? KütüpHane.Net Türkiye'nin Bilgi Merkezi !

Popüler Yayınlar